Niezgodna czy Igrzyska?

Tytuł: ,,Niezgodna”
Autor: Veronica Roth

Niedawno dostałam w prezencie kilka książek, o kilku z nich słyszałam, a niektóre  były dla mnie zupełnie nowe. O Niezgodnej ostatnio dużo się mówiło, oglądałam film, zaintrygował mnie i w końcu postanowiłam, że ją przeczytam. Myślałam, że powieść będzie kopią „Igrzysk Śmierci”, ale uważam, że warto było po nią sięgnąć.

W czasach, w których żyje Beatrice, państwo jest podzielone na 5 frakcji: Altruizm, Nieustraszoność, Erudycję, Prawość i Serdeczność. O tym, do której z nich trafisz, w dużej mierze decyduje test przynależności. Na początku główna bohaterka jest Altruistką, ale dokonuje jednego wyboru, który zmieni jej życie.  Jej decyzja staje się wyjątkowo trudna, ponieważ jej wyniki okazują się niejednoznaczne, a bycie Niezgodnym jest wyjątkowo niebezpieczne.

Aby stać się pełnoprawnym Nieustraszonym należy przejść przez trudny trzyetapowy nowicjat, przez który przeprowadza ich instruktor o pseudonimie Cztery.  Nie każdemu od razu się to udaje. Ale czy warto w ogóle próbować? Tris na własnej skórze przekonuje się, że warto. Mimo wielu przeciwności zyskuje prawdziwych przyjaciół, którzy ją wspierają. Przeżywa z nimi  wspaniałe chwile, cieszy się życiem i poznaje kilka tajemnic Cztery.

Erudyci nigdy nie darzyli sympatią Altruistów. Chcąc się ich pozbyć ze społeczeństwa muszą zdobyć dostateczne wsparcie innych frakcji, niekoniecznie za ich zgodą.  Uczestnicząc w nowicjacie Tris uczyła się jak przezwyciężać swoje słabości i pokonywać strach. W obecnej sytuacji bardzo jej się to przydaje zwłaszcza, że jako jedna z niewielu ma możliwość powstrzymania Erudycji. Czy ktoś jej pomoże? Jeśli tak, to kto? Kim w rzeczywistości jest Cztery? Jakie uczucia zacznie żywić do dziewczyny?

Niezgodna to mała kopia ,,Igrzysk Śmierci”, ale mimo to  bardzo mi się podobała. Książka nie jest gruba objętościowo, ale na pewno warta przeczytania. Dużo się dzieje, są zabawne dialogi i mądre cytaty:

 ,,Ludzki rozum może usprawiedliwić każde zło; dlatego jest takie ważne, że nie polegamy na nim.’’

 Główna bohaterka ma wiele przemyśleń na temat miłości, ale powieść nie staje się przez to mdła tylko jeszcze ciekawsza. Na pewno ją każdemu polecę.

 Ocena: 8/10

Skomentuj

