,,Chlapanie atramentem. Poradnik dla młodych pisarzy.”

Tytuł: ,,Chlapanie atramentem. Poradnik dla młodych pisarzy.’’
Autor: Anne Mazer, Ellen Potter

Pewnie większość czytelników Wercenzentki chciało kiedyś zostać pisarzem, podejrzewam, że marzeniem dużej części społeczeństwa było napisanie swojej książki. Tylko pytanie zachodzi: jak to zrobić? Każdy kto parę razy zaczynał pisać pierwszy rozdział, ten wie, że to nie takie proste, jak się wydawało. Skąd wziąć pomysł? Jak rozwijać poszczególne wątki? Kiedy zakończyć? Co zrobić z notorycznie powtarzającym się ,,powiedział, powiedziała, powiedział, powiedziała’’? Szczegółowe odpowiedzi znajdujemy właśnie w ,,Chlapaniu atramentem’’, doskonałym poradniku, niekoniecznie tylko dla młodych pisarzy. Moim zdaniem, bardziej odpowiednio tytuł brzmiałby ,,Poradnik dla początkujących pisarzy’’.

Zazwyczaj nie czytam poradników, ale dla tej książki zrobiłam wyjątek. Do przeczytania namówiła mnie koleżanka i dobrze zrobiłam, że jej posłuchałam. Będąc jeszcze małym dzieckiem zaczynałam gryzmolić jakieś pierwsze zdania, ale później jakoś mi się z powrotem odechciewało. Kiedyś napisałam ręcznie nawet chyba trzy rozdziały własnego opowiadania, niestety potem, gdy je przeczytałam stwierdziłam, że się do niczego nie nadają. Zostawiłam sobie rękopis i do tej pory go trzymam w szafce. Ostatnim razem, kiedy natknęłam się na te kartki, przeczytałam cały tekst jeszcze raz i faktycznie, okazało się, że to prawie skopiowany Harry Potter tylko główny bohater to dziewczyna, ale muszę przyznać, po ogólnych oględzinach okazało się, że nie jest katastrofalnie źle.

Tego typu sytuacje opisane są w ,,Chlapaniu atramentem’’. Autorki mówią nam abyśmy się nie zniechęcali pierwszymi porażkami i przede wszystkim nie wyrzucajmy rękopisów. Zawsze mogą się nam przydać w przyszłości przy kolejnych próbach tworzenia dzieła literackiego. Poznajemy parę dobrych sposobów jak skonstruować ciekawą fabułę, jak wplatać wątki, jak nie zaplątać się w tym co się napisało, jak poradzić sobie z powtórzeniami, jak nie przesadzić w ulepszaniu tekstu. Osobiście najczęściej miałam kłopot z notorycznie powtarzającym się ‘’powiedział, powiedziała’’, próbowałam zastępować je innymi wyrazami, ale nie czasami powstałe wtedy dialogi brzmiały dość dziwnie.

Obie autorki piszą na ten sam temat, czyli jak napisać książkę, ale po przeczytaniu paru rozdziałów można zauważyć, który tekst jest napisany przez kogo. Pani Mazer jest główną pomysłodawczynią tego poradnika i po pewnym czasie zaczynamy zauważać jej ‘’styl gospodyni’’. Nie znaczy to, że pani Ellen Potter nic nie wniosła do wszystkich zapisanych rad. Zdecydowanie obydwie pisarki dostarczyły wiele porad i zasad dotyczących pisania, z których same korzystały tworząc własne znane na całym świecie powieści.
Ocena: 10/10

chlapanie-okl-500

Wiadomość do wszystkich czytelników Wercenzentki!

Niestety przez problemy z internetem nie jestem w stanie ostatnio wszędzie zerknąć i czasami zapominam, że chciałam wejść na jakiegoś bloga, dlatego prośba, jeżeli chcecie abym nie zapomniała odwiedzić Waszej strony to zostawiajcie linki w komentarzach w zakładce ‘’About’’. Jeżeli jest nowy post to również zostawcie tam ślad. Kiedy wróci mi ,,stabilność internetowa’’ to na pewno do Was zerknę. 🙂

9 myśli nt. „,,Chlapanie atramentem. Poradnik dla młodych pisarzy.”

  1. Czytałam! Dostałam od przyjaciółki i był to pierwszy poradnik o pisaniu, jaki przeczytałam 😉 Od tamtej pory mam szał poradnikowy. A tę pozycję naprawdę warto, nie spodizewałam się, że będzie taka w miarę konkretna 🙂

    Polubienie

  2. Pingback: Tak dużo książek na świecie, tak mało czasu na czytanie… – podsumowanie 2015 | Wercenzentka

Skomentuj

