Ulubieni pisarze Wercenzentki

Dzień Książki był wczoraj i post również miał być wczoraj, ale stwierdziłam, że wolę go lepiej dopracować i tak oto w ten sposób powstała lista moich ośmiu ulubionych pisarzy. Przyznam szczerze, moi ukochani, najlepsi autorzy wszyscy mogliby być na pierwszym miejscu, więc ta notka służy bardziej napisaniu o nich, niż ułożeniu w rankingu. Gdyby nie pisarze nie byłoby książek i Dnia Książki, dlatego uważam, że to jeden z najważniejszych zawodów świata.

  •  Zdecydowanie moim ulubionym pisarzem (a jednak mam ulubieńca) był i jest Michael Ende. Dlaczego? Mając około dziewięć lat przeczytałam swoją pierwszą naprawdę długą książkę (przynajmniej wtedy mi się tak wydawało) – ,,Niekończącą się historię”. Mój dziecięcy mózg pracował z zawrotną szybkością, wyobrażając sobie wszystkie wydarzenia i przygody młodego Bastiana Baltazara Buksa. Następnie moje serce podbiła wrażliwość, dobroć i odwaga małej Momo ratującej świat przed Czarnymi Panami. Po niej przyszedł czas na perypetie Kuby Guzika w dwóch tomach: ,,Kuba Guzik i maszynista Łukasza” oraz ,,Kuba Guzik i Dzika Trzynastka”. A w prezencie dostałam ,,Szkołę Czarów i inne opowieści”, co zapieczętowało moją miłość do twórczości Michaela Ende. Jego książki są po prostu świetne i coś czuje, że za niedługo zabiorę się za ich odświeżanie. Jedynie czego mi brakuje to dostępności ,, Wunschpunsch albo szatanarchistorygenialkoholimpijski eliksir”. Przyznam się, że nazwę teraz skopiowałam, bo za nic w świecie jej nie powtórzę.

michael-ende

  • Jedna z mich ulubionych pisarek to na pewno J.K. Rowling. To właśnie ona stworzyła cały świat Harry’ego Pottera i zrobiła to idealnie. Nigdy czytając jej serię nie zastanawiałam się czy coś się przypadkiem nie zgadza, bo wszystko było doskonale przemyślane i ułożone w całość. Już po kilku pierwszych linijkach wiedziałam, że to nie jedna z tych zwyczajnych książek z przewidywalnym zakończeniem. Tutaj każdy fragment mnie jakoś zaskakiwał. Raczej nie zdarza mi się czytać powieści po cztery razy, a tu po prostu musiałam zrobić wyjątek. Gdyby ktoś spytał się mnie jaką książkową serię zabrałabym ze sobą na bezludną wyspę to myślę, że byłby to właśnie Harry Potter.

v2rowling3

  • Na mojej liście nie może zabraknąć autora ,,Narnii’’, C.S. Lewisa, który ogromnie wciągnął mnie w świat istniejący po drugiej stronie szafy. Czytając przygody wszystkich bohaterów bardzo się z nimi utożsamiałam. Kiedy sięgałam po tą serię miałam może osiem lat i bardzo mocno we wszystko wierzyłam. Świat przedstawiony w ,,Narnii” był z jednej strony fantastyczny, ale pomimo tego realistyczny jak dla mnie. Ludzi i sytuacje, które miały tam miejsce odzwierciedlają nasze codzienne życie, nasze błędy, nasze pomyłki, ale też radości i nagrody. Zdecydowanie warte odświeżenia.

1363016312423.cached

  • Suzanne Collins. Ta autorka po prostu musiała się tu znaleźć. Po przeczytaniu trylogii ,,Igrzysk Śmierci’’ mam lekkie wrażenie, że staram się robić jeszcze więcej rzeczy samodzielnie. Książka, która pomimo swojej fikcyjności jest dla mnie tak jak ,,Narnia” bardzo realna w pewien sposób. Kto wie, czy jeżeli niektórzy ludzie nie zmienią swojego postępowania, to czy nie skończymy zabijając się nawzajem. Również dużym plusem powieści pani Collins jest jej styl, który mi się bardzo spodobał.

portrait

  • Grzegorz Kasdepke, szczerze aż się sama zdziwiłam, że moja podświadomość chce go umieścić na tej liście. Dlaczego? Myślę, że książki tego autora, pomimo tego, że ich odbiorcami są głównie przedszkolaki (choć nie tylko!) mogą być rozrywką dla każdego. Nie tylko bawią, ale też uczą. W końcu tytuł ,,Horror! Czyli skąd się biorą dzieci” mówi sam za siebie.

1320_jesien_literacka_-_spotkanie_z_grzegorzem__1

  • W moim zestawieniu również jest miejsce dla Tomasza Małkowskiego, autora ,,Poszukiwaczy zaginionej wazy” oraz ,,Gdzie jest zamek? Nowe przygody zaginionej wazy”. Powieści są napisane z tak wielkim poczuciem humoru, że nie można przestać się śmiać. Ciężko jest spotkać naraz w książce gadającą, arystokratyczną lampę, najmądrzejszą na świecie dwulatkę i mówiącego jamnika. (zdobycie dobrego zdjęcia graniczy z cudem)
  • Lemony Snicket po swojej szczęśliwie nieszczęśliwej ,,Serii Niefortunnych Zdarzeń” okazał się jednym z lepszych autorów. Do tej pory nie mam pojęcia i się zastanawiam skąd on brał te wszystkie wypadki, które przytrafiały się rodzeństwu Baudelaire. Naprawdę gratuluję cierpliwości i pomysłowości w wymyślaniu ich przez trzynaście grubych tomów.

Authors by Ulf Andersen - Daniel Handler

  • P. L. Travers – autorka opowiadań o sławnej niani ,,Marry Poppins” również wchodzi w skład mojego zestawienia. Magia, która otaczała całą akcję byłą wręcz namacalna. Dziecięca radość występująca tu była bardzo budująca i… taka prawdziwa, a na dodatek wciągająca.

578635-pl-travers

Teraz kiedy patrzę na te wszystkie nazwiska to widzę, że są to pisarze zajmujący się głównie literaturą dla młodszych czytelników. Wyszło szydło z wora, okazało się, że najbardziej lubię książki dla dzieci i te tytuły tu dominują! Myślę, że za rok jeśli zrobię takie zestawienie to pewnie będzie ono wyglądało o wiele inaczej. Już widzę godnych następców, na początku chciałam wspomnieć też o Johnie Green, ale stwierdziłam, że to nie ma sensu skoro przeczytałam na razie tylko jedną powieść jego autorstwa, ,,Gwiazd naszych wina” (recenzja za niedługo). Pomimo tego coś czuję, że stanie się on bardzo przeze mnie lubianym autorem. A jacy są Wasi ulubieni pisarze? Czy są to powieściopisarze czy może raczej poeci?

4 myśli nt. „Ulubieni pisarze Wercenzentki

  1. Ciekawe zestawienie. Większość pisarzy znam, a Rowling cenię tak sam jak Ty (choć czytałam jej serię więcej razy, bo gdzieś około 7. :D). U mnie pojawiłaby się moja ukocha na Jodi Picoult, której każda książka rozwala mnie emocjonalnie, Jane Austen, Sienkiewicz, Sapkowski i Michael Grant. No i Margaret Mitchell, bo przeczytałam i pokochałam wszystkie jej powieści – w liczbie 1. 😀
    Pozdrawiam. 🙂

    Lubię to

Skomentuj

