Muzyka i książki – współbrzmią czy też nie?

Niektórym dźwięki i hałasy przeszkadzają podczas czytania, a niektórzy z nas lubią cichą muzykę lecącą w tle. Osobiście zaliczam się jednocześnie do jednej jak i do drugiej grupy. Wszystko zależy od mojego aktualnego nastroju i książki jaką właśnie czytam. Zazwyczaj przy książkach luźnych, które nie przywiązują do siebie zbytnio czytelnika miło jest posłuchać akompaniamentu jakiejś wolnej piosenki, ewentualnie czasami ciut szybszej, w zależności od akcji w danym rozdziale. Natomiast kiedy czytamy powieść, która wciąga nas na tyle, że nawet nie słyszymy gdy ktoś woła nas na obiad to raczej nikt ani nic nie chce znaleźć w pobliżu nas, włączając w to radio, laptop i głośniki. (te nagłe napady śmiechu, niespodziewany płacz, niezrozumiałe dla nikogo wybuchy gniewu, itd….) Jakikolwiek dźwięk doprowadza nas do szału, chcemy dosłownie zniszczyć jego wykonawcę.

Ale jednak, zdarza się, że (przynajmniej ja tak mam) czytamy, czytamy i nagle stwierdzamy, że książka nas na tyle śmieszy, że aż mamy ochotę włączyć coś skocznego, wesołego. Czytając biografie One Direction i Nialla Horana po prostu nie mogło się obejść bez jakieś piosenki 1D. Za niedługo zamierzam przeczytać kolejną biografię (wciągnęłam się), tym razem pod lupę wezmę Eda Sheerana, który myślę, że jest bardziej tolerowany przez dorosłych odbiorców niż One Direction. Już powoli zaczynam czuć ten klimat Eda. Z góry wiem, że na pewno będę słuchać  jakichś jego piosenek podczas czytania, ale dzieje się tylko i wyłącznie dlatego, że przy tego typu książkach nie muszę się jakoś specjalnie skupiać. Oczywiście to nie jest tak, że czytam i nic nie rozumiem, a koncentruję się tylko na muzyce, co to, to nie. Po prostu mój mózg od razu jakoś się tak nastawia, że czytając o jakimś koncercie i jednocześnie słysząc jakąś piosenkę, np. z tego koncertu lepiej wyobrażam sobie wszystko.

Oprócz biografii, podczas jakich książek dobrze mi się słucha muzyki? Zdecydowanie podczas tych, które czyta się szybko, sprawnie i się nie męczę podczas czytania ich, zazwyczaj są to krótkie opowiadania lub różne fanfiction (czytam jedynie potterowskie). Dla przykładu, podczas czytania lektur do szkoły nigdy nie słucham muzyki. Co do krótkich opowiadań do głównie miałam na myśli „Podaruj mi miłość”, gdzie znajduje się 12 wigilijnych historii, które czasami aż same się proszą o „Last Christmas” albo „Santa Claus Is Coming To Town” w tle. Innym przykładem mogą być też różne bajki, baśnie, nie wiem właściwie dlaczego do Kopciuszka pasuje mi zawsze „Let It Snow” (Mam tę moc”). 😀

Muzyka bardzo łączy się z książkami i czytaniem, oczywiście zdaję sobie sprawę, że nie każdy lubi kiedy coś mu jęczy za uszami, ale wydaje mi się, że większość z książkoholików po naprawdę dobrej powieści ma tak zwanego „kaca książkowego”, na którego uleczenie jest niewiele sposób. Moimi są między innymi: przeżycie jakoś (marne egzystowanie) dwóch tygodni, w których popadam w melancholię, bo nie mogę się pozbierać po zakończeniu jakiegoś szalenie świetnego tomidła, które doprowadziło mnie do takiego stanu lub właśnie słuchanie muzyki. A czego lubię posłuchać?

Na smutny nastrój polecam

 

Na nijaki nastrój czyli kiedy nie wiesz jak się czujesz lub na moment po skończeniu książki kiedy nie wiesz czy czujesz się usatysfakcjonowany/usatysfakcjonowana zakończeniem:

Na wesoły nastrój:

To tylko parę moich propozycji, które można wykorzystać, wypróbować, pewnie każdy z was ma jakąś swoją specjalną playlistę, a znając życie część z was tak jak wspominałam na początku nie cierpi kiedy ktoś/coś skrzeczy mu za uszami. Wydaje mi się, że te piosenki są najbardziej „neutralne” i można by  powiedzieć w sam raz dla każdego, sama je czasami słucham, mam też swoje własne ulubione utwory, które jak podejrzewam, nie są na każde ucho, ale mi się podobają. Te powyżej to tylko takie moje małe sugestie. W końcu o gustach się nie dyskutuje. 🙂

Skomentuj

